Zelfstandige zijn is geweldig. Jij beslist zelf wat je doet, met wie je werkt en wanneer je werkt. Maar… soms zitten we onszelf ook gewoon gigantisch in de weg. En dat mag gezegd worden.
Deze blog gaat niet over betaalterminals of kassa’s. Dit gaat over jou en mij, ondernemers onder elkaar. We maken allemaal fouten – ik ook – en sommige blijven we stiekem herhalen. Tijd om daar iets aan te doen!
Je kent het wel: druk, druk, druk. Klanten bellen, e-mails beantwoorden, afspraken afwerken. En je facturen? “Ah, dat doe ik later wel eens…” Tot je na drie weken denkt: verdorie, waarom staat mijn rekening zo leeg? We doen onszelf zoveel pijn door laattijdig te factureren.
De oplossing is eigenlijk simpel (maar je moet hem wel doen): zet een vast moment in je agenda om te factureren. Echt alsof het een afspraak met een klant is. Elke week of elke twee weken: facturen opmaken en openstaande betalingen checken. Het is geen sexy klusje, maar je cashflow zal je dankbaar zijn.
Ja, ik weet het, jij kan het beter...
En goedkoper ook.
En sneller!
Maar je weet toch ook dat dit gewoon een illusie is?
Ondernemers die alles zelf willen doen, lopen zichzelf keihard voorbij. Social media, boekhouding, klantenservice, offertes, verkoop, je website bouwen… je bent er dag en nacht mee bezig!
De waarheid?
Je hoeft niet alles zelf te doen. Kijk wat je kan automatiseren of uitbesteden. Dat kan al beginnen met kleine dingen: iemand die je social posts inplant, software die je administratie doet, een boekhouder die je cijfers bijhoudt. Hoe meer jij kan focussen op wat jij écht goed kan, hoe beter je bedrijf draait.
Veel zelfstandigen hebben een soort liefde-haatrelatie met hun cijfers.
Je weet dat je ze moet bekijken, maar je schuift het voor je uit. “Zolang er geld op de rekening staat, zal het wel goed gaan.”
Dat is een gevaarlijke redenering!
Plan minstens één keer per maand een halfuurtje om naar je cijfers te kijken.
Wat is er binnengekomen?
Wat staat er nog open?
Waar gaat je geld eigenlijk naartoe?
Het lijkt een kleinigheid, maar dit geeft je zoveel inzicht. Je ziet meteen waar je kan bijsturen en dat voorkomt stress (en domme fouten). 😉
We kennen ze allemaal: klanten die denken dat je altijd beschikbaar bent.
Appjes op zondagavond, telefoontjes ’s avonds laat, e-mails met “Kan je dit nog even snel doen?”.
Als jij je grenzen niet naar jouw normen stelt dan zullen anderen die graag invullen naar hun normen.
Zet voor jezelf duidelijke regels. Wanneer ben je bereikbaar? Wanneer niet?
En communiceer dat ook.
Geloof me: klanten zullen je meer respecteren als jij je grenzen aangeeft.
Je hoeft echt niet 24/7 beschikbaar te zijn om een goede service te geven.
Je wil niemand teleurstellen, dus ... zeg je op alles ja.
Die extra opdracht erbij, dat projectje “voor erbij”, dat ene klusje dat je eigenlijk niet graag doet maar “het is toch maar één keer”.
Voor je het weet, zit je tot over je oren in het werk en heb je geen ruimte meer om te ademen!
Je hoeft niet altijd ja te zeggen.
Vraag jezelf af: past dit bij wat ik wil doen?
Helpt dit mijn bedrijf vooruit?
Past het in mijn planning?
Als het antwoord nee is, mag je gewoon vriendelijk weigeren.
Kiezen is verliezen zeggen ze, maar in dit geval is kiezen net winnen!
Een nieuwe laptop, een opleiding, een event organiseren…
Je denkt: “Ach, dat valt wel mee.” Maar dan komen de extra’s: software, huur, marketing, tijd die je niet kan werken. En plots zit je dubbel boven je budget.
Maak altijd een eerlijke berekening van de totale kost en tel daar 10% extra bij voor onverwachte dingen.
Dat lijkt veel, maar je gaat blij zijn als er toch nog iets extra’s komt (en dat komt altijd).
Als zelfstandige lopen we maar door.
Nieuwe klanten, nieuwe projecten,
ALLES TEGELIJK!
Maar als je nooit even stilstaat, blijf je vaak dezelfde fouten maken.
Plan elk kwartaal eens een moment waarop je terugkijkt: wat ging goed, wat liep mis, waar kan het makkelijker? Door even afstand te nemen, zie je vaak meteen wat je kan veranderen. En dat scheelt je bakken energie.
Mondelinge afspraken zijn gezellig. Maar als er later misverstanden zijn, ben jij de pineut.
“Ja maar jij had toch gezegd dat…” en jij denkt: euh, nee?
Zet belangrijke afspraken altijd even op papier of in een mail: prijs, opleverdatum, wat er wel en niet inbegrepen is.
Het hoeft geen contract van 10 pagina’s te zijn.
Een duidelijke bevestiging bespaart je zoveel gedoe achteraf.
We kennen allemaal die dagen waarop je om 14u beseft dat je nog niet gegeten hebt.
Of dat je de hele dag achter je bureau hebt gezeten zonder één keer buiten te komen.
Je denkt dat je productief bent, maar je raakt eigenlijk alleen maar uitgeput.
Plan je pauzes alsof het afspraken zijn.
Even naar buiten, een koffie drinken zonder gsm, even ademhalen. Je gaat merken dat je daarna veel scherper en sneller werkt.
We willen alles tot in de puntjes doen.
Je tekst nog een keer nalezen,
je presentatie nog wat mooier maken,
je website blijven tweaken.
Voor je het weet ben je drie weken verder en heb je nog altijd niks gelanceerd.
Laat dat idee van perfectie los. Goed genoeg is vaak écht goed genoeg!
Je kan later altijd bijsturen. Maar actie ondernemen brengt je veel verder dan wachten tot alles zogezegd “perfect” is.
Je bent niet alleen
We maken allemaal fouten. Het belangrijkste is dat je ze herkent en er iets mee doet. Door kleine dingen aan te passen, kan je jezelf een hoop stress besparen.
Welke van deze fouten herken jij bij jezelf?
Stuur me gerust een berichtje, ik ben benieuwd.
Misschien deel ik jouw tips wel in een volgende blog.
See You Next Time. 😉
Kris Luyckx
Zaakvoerder
Jouw KMO Betaaloplossing
Vlieghavenlaan 93, 3140 Keerbeergen
+32 468 20 88 25
Een onderneming van Connectique BV
Zetel: Rue Picard 7/100, 1000 Brussel
BTW BE 1024.714.829 – RPR Brussel
Aangemaakt door @deonlinemarketingtolk